Według stanu na 20 czerwca zawartych zostało 17 porozumień o bezpieczeństwie między Ukrainą a innymi krajami zgodnie ze wspólną deklaracją „Grupy Siedmiu”. Na początku trzeciej dekady czerwca także nabrały tempa prace nad umową o bezpieczeństwie między Ukrainą a Polską. Dokument powinien zostać podpisany w najbliższym czasie.
Szef Rady ds. Ukrainy w polskim rządzie Paweł Kowal zaznacza, że porozumienie będzie „jedynie dodatkiem i wisienką na torcie” z punktu widzenia Polski, gdyż to państwo od ponad dwóch lat wspiera militarnie Ukrainę.
Pełnomocnik rządu RP uważa, że obecnie największym wyzwaniem jest ochrona ukraińskich miast, danie nadziei żołnierzom walczącym na froncie, wsparcie i zapewnienie Ukrainie możliwości realnej obrony. Kowal uważa, że Polska może odegrać kluczową rolę w odbudowie Ukrainy.
„Poważnie podchodzimy do odbudowy Ukrainy. Patrzymy na to nie tylko z punktu widzenia dużych, ale także małych i średnich przedsiębiorstw, z punktu widzenia przetwórców i tych, którzy eksportują swoje produkty na Ukrainę” – podkreśla.
O co chodzi z tymi umowami o bezpieczeństwie? I czym zasadniczo różnią się one od „Porozumienia Budapesztańskiego”, podpisanego w 1994 roku w stolicy Węgier na mocy którego Stany Zjednoczone, Rosja i Wielka Brytania miały zagwarantować respektowanie suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy? Ukraina wówczas zrzekła się broni jądrowej i przekazała Rosji większość własnych pocisków rakietowych dla samolotów lotnictwa strategicznego. Po 20 latach okazało się, że to porozumienie było zwykłym świstkiem papieru a jedno z państw gwarantujących nietykalność Ukrainy stało się głównym agresorem. Chodzi oczywiście o Rosję.
Nowe dwustronne porozumienia między Ukrainy a innymi krajami świata w dziedzinie bezpieczeństwa są wielostronnicowymi dokumentami, opisującymi poszczególne rodzaje współpracy – zaczynając od wsparcia w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego, kończąc zasadami szkolenia ukraińskich żołnierzy poza granicami Ukrainy. Są to jasne strategie, pokazujące stronie ukraińskiej, że choć ona wzięła na siebie główny ciężar walki i udzieliła własnego terytorium dla zmniejszenia militarnego potencjału Rosji, ale nie zostanie osamotniona w tej walce na śmierć i życie.
Dla przykładu publikujemy umowę o bezpieczeństwie między Ukrainą a Niemcami, zawartą w lutym bieżącego roku:
Umowa o współpracy w zakresie bezpieczeństwa i długoterminowego wsparcia między Ukrainą a Republiką Federalną Niemiec
Ukraina i Republika Federalna Niemiec („Niemcy”), zwane dalej „Uczestnikami”, zdecydowanie potępiają prowadzoną przez Rosję nieuzasadnioną, niesprowokowaną, nielegalną i brutalną wojnę agresywną przeciwko Ukrainie, którą Rosja poważnie narusza prawo międzynarodowe, w tym Kartę Narodów Zjednoczonych .
Niemcy niezmiennie wspierają niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w granicach uznawanych na arenie międzynarodowej od 1991 r., w tym na morzu terytorialnym i wolnej strefie gospodarczej (morskiej).
Uczestnicy wyrażają uznanie dla stałego, zdecydowanego wsparcia Niemiec, a także partnerów europejskich, krajów Grupy Siedmiu i partnerów międzynarodowych na rzecz wzmacniania, wyposażania i szkolenia Sił Bezpieczeństwa i Obrony Ukrainy, a także kompleksowego nie- pomocy wojskowej udzielonej narodowi Ukrainy w celu złagodzenia humanitarnych, społecznych, gospodarczych i fiskalnych skutków agresywnej wojny Rosji przeciwko Ukrainie.
Razem będą nadal walczyć o sprawiedliwy i trwały pokój na Ukrainie, a także o pokój, bezpieczeństwo i stabilność na kontynencie europejskim.
Uczestnicy przypominają, że Ukraina będzie kontynuować realizację ambitnego programu reform, a Niemcy zobowiązały się do wspierania wysiłków Ukrainy na drodze reform. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście jej aspiracji europejskich i natowskich.
Uczestnicy podkreślają swoją determinację w dalszym wzmacnianiu stosunków dwustronnych we wszystkich obszarach, w tym współpracy gospodarczej, wzmacniania odporności, wspierania odbudowy, odbudowy i zrównoważonego rozwoju, a także wymiany i współpracy kulturalnej, w tym promowania wzajemnego zrozumienia i współpracy między narodami Ukrainy i Ukrainy Niemcy.
Wyrażają głębokie zaniepokojenie w związku ze skażeniem kopalniami terytorium Ukrainy, które obejmuje aż 170 000 kilometrów kwadratowych.Na tej podstawie Uczestnicy wspólnie podjęli decyzję o wzmocnieniu współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez dwustronne ustalenia dotyczące bezpieczeństwa i długoterminowe środki wsparcia określone w niniejszej Umowie:
I. Zakres stosowania
1. Niniejsza Umowa zostaje zawarta w ramach opracowania Wspólnej Deklaracji ogłoszonej przez Niemcy i innych członków „Grupy Siedmiu” w Wilnie w dniu 12 lipca 2023 r., do której później przystąpiło kolejnych 25 krajów.
2. Niniejszą Umową Ukraina i Niemcy postanowiły potwierdzić, pogłębić i rozszerzyć swoją współpracę i partnerstwo, które opierają się na wspólnych interesach w zakresie ochrony prawa, porządku i pokoju międzynarodowego oraz ochrony podstawowych praw i wolności człowieka.
3. Niemcy zamierzają zapewniać Ukrainie niezachwiane wsparcie tak długo, jak będzie to konieczne, aby pomóc Ukrainie w obronie, przywróceniu integralności terytorialnej w jej uznanych na arenie międzynarodowej granicach, zapewnieniu jej wolnej i demokratycznej przyszłości, umożliwieniu Ukrainie dalszego świadczenia usług swojemu narodowi, utrzymaniu funkcjonującego gospodarki ukraińskiej i odstraszyć przyszłą agresję rosyjską.
4. Niemcy przypominają, że stosowane są środki z budżetu krajowego i wymagają wyraźnej zgody niemieckiego Bundestagu.
II. Bezpieczeństwo i pomoc wojskowa
1. Od czasu inwazji na Rosję na pełną skalę w 2022 r. Niemcy są jednym z największych dostawców pomocy wojskowej dla Ukrainy. Niemcy będą nadal wspierać Ukrainę w jej wysiłkach samoobrony tak długo, jak będzie to konieczne. Uczestnikom przypomina się o niezbywalnym prawie państw do indywidualnej i zbiorowej samoobrony oraz o nielegalności wszelkich prób zmiany granic przy użyciu siły. Potwierdzają, że bezpieczeństwo Ukrainy jest składnikiem bezpieczeństwa euroatlantyckiego i światowego.
2. Niemcy podkreślają zamiar zapewnienia długoterminowego wsparcia wojskowego Ukraińskim Siłom Bezpieczeństwa i Obrony w celu pełnego przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy w jej uznanych międzynarodowo granicach, a także wyposażenia i wyszkolenia przyszłych Sił Obronnych Ukrainy w w celu zbudowania zdolności, których będą potrzebować w wysiłkach na rzecz zwiększenia stabilności Ukrainy, które będą wystarczające do odstraszania i ochrony przed przyszłymi atakami i naciskami.
3. Niemcy będą w dalszym ciągu promować wspólne zamówienia i inne formy współpracy w zakresie broni z partnerami europejskimi i międzynarodowymi w celu wzmocnienia Sił Bezpieczeństwa i Obrony Ukrainy, w szczególności w oparciu o model siły wiodącej, oraz będą zachęcać do szerokiego międzynarodowego udziału w bieżących niemieckich wysiłki związane z zakupami. Niemcy będą stale oceniać potencjalne synergie i korzyści skali swoich krajowych zamówień wojskowych na korzyść Ukraińskich Sił Bezpieczeństwa i Obrony. Wraz z innymi partnerami międzynarodowymi Niemcy będą nadal uczestniczyć i aktywnie działać w takich formatach międzynarodowych, jak Grupa Kontaktowa ds. Obrony Ukrainy „Ramstein”, w celu ścisłej koordynacji międzynarodowego wsparcia wojskowego dla Ukrainy.
4. Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że wsparcie wojskowe udzielone przez Niemcy zostanie wykorzystane wyłącznie zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych i w ścisłej zgodności ze wszystkimi obowiązującymi zobowiązaniami obu Uczestników wynikającymi z prawa międzynarodowego. Wszelkie wsparcie wojskowe będzie powiązane z umowami dotyczącymi użytkowania końcowego. Uczestnicy podzielają opinię co do konieczności zapobiegania nielegalnemu wykorzystywaniu produktów wojskowych. Niemcy doceniają wysiłki strony ukraińskiej i partnerów międzynarodowych mające na celu zapobieżenie temu i w razie potrzeby zamierzają wspierać te wysiłki poprzez utworzenie odpowiedniego programu monitorowania końcowego przeznaczenia i zapewnienie niezbędnego sprzętu.
5. W 2022 roku Niemcy przekazały Ukrainie pomoc wojskową o łącznej wartości 1,68 mld euro w ramach inicjatywy Rządu Federalnego na rzecz budowy potencjału bezpieczeństwa. W 2023 roku Niemcy przekazały pomoc wojskową o łącznej wartości ponad 5 miliardów euro. W 2024 roku Niemcy zdecydowały się przeznaczyć środki finansowe na pomoc wojskową w łącznej kwocie 7,1 mld euro. Ponadto od 2022 r. wydano dodatkowe zezwolenia na przyjęcie zobowiązań na kolejne lata na kwotę kilku miliardów euro.
6. Niemcy będą nadal zapewniać Ukrainie wsparcie przez cały okres obowiązywania niniejszej Umowy.
Możliwości przyszłych Sił Obronnych Ukrainy
1. Uczestników łączy wspólny cel, jakim jest utworzenie nowoczesnych, kompatybilnych operacyjnie i zrównoważonych Sił Obronnych Ukrainy. Niemcy będą wspierać rozwój Sił Obronnych Ukrainy, w tym między innymi: opracowanie koncepcji przyszłych Sił Obronnych, przejście do uzgodnionych koncepcji i procedur operacyjnych, szkolenie dowództwa i sztabu, zwiększoną interoperacyjność i interoperacyjność z euro- Partnerzy Atlantyccy.
2. Uczestnicy będą współpracować, aby zapewnić odporne siły zdolne do obrony Ukrainy obecnie i odstraszania agresji w przyszłości poprzez dalsze zapewnianie pomocy w zakresie bezpieczeństwa i zaawansowanego sprzętu wojskowego na lądzie, w powietrzu, morzu, w przestrzeni kosmicznej i w cyberprzestrzeni, traktując priorytetowo obronę powietrzną, artylerię i pojazdów opancerzonych, w tym amunicji, i innych kluczowych zdolności, a także przyczynianie się do zwiększania poziomu interoperacyjności z partnerami euroatlantyckimi.
3. Niemcy będą w dalszym ciągu wspierać Inicjatywę Przyszłych Sił Obronnych Ukrainy, przejęły wiodącą rolę w Koalicji Zdolności „Zintegrowana Obrona Powietrzna i Przeciwrakietowa” oraz wnoszą znaczący wkład w inne koalicje zdolności, takie jak „Artyleria” , „Sprzęt pancerny”, „Bezpieczeństwo morskie”, „Technologie informacyjne”, „Drony” i „Rozminowywanie”. Zarówno liczba koalicji zdolnościowych, jak i sposób w nich uczestnictwa mogą w przyszłości zostać rozszerzone o inne koalicje zdolnościowe.
4. Niemcy będą wspierać plany i struktury zarządzania zdolnościami koalicyjnymi zarówno w celu budowy przyszłych sił, jak i zapewnienia większej spójności w zapewnianiu zdolności w toczącej się wojnie. Niemcy wraz z innymi partnerami międzynarodowymi pracują nad opracowaniem ram zarządzania dla koalicji na rzecz zdolności. Wszystkie koalicje zdolności przyczynią się do poprawy operacyjnej interoperacyjności Sił Zbrojnych Ukrainy i sił NATO.
Szkolenie i nauka
1. Niemcy będą kontynuować i w razie potrzeby rozszerzać swoje wsparcie we wzmacnianiu potencjału kadrowego Sił Bezpieczeństwa i Obrony Ukrainy, w szczególności, choć nie wyłącznie, w ramach Misji Wsparcia Wojskowego UE. Niemcy zobowiązały się do zapewnienia ukraińskiego wojska indywidualnych i zbiorowych szkoleń, w tym szkoleń dla instruktorów, zwłaszcza w zakresie systemów uzbrojenia dostarczanych przez Niemcy. Szkolenie przyczyni się także do zwiększenia interoperacyjności z partnerami euroatlantyckimi. Szkolenie odbędzie się w ścisłej współpracy z partnerami z UE i NATO oraz zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, prawodawstwem UE i prawem międzynarodowym.
2. Niemcy zapewnią także, na wniosek, szkolenia i edukację instruktorów organów ścigania, takich jak Gwardia Narodowa Ukrainy i Państwowa Straż Graniczna Ukrainy, a także będą w dalszym ciągu zapewniać wsparcie materialne partnerskim organom ścigania.
Przemysł obronny
1. Uczestnicy uznają znaczenie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami obronnymi. Niemcy zbadają sposoby zachęcania i ułatwiania zaangażowania swojego przemysłu obronnego w rozwój bazy przemysłowej obronności Ukrainy, w tym poprzez realizację niemieckich inwestycji przemysłowych i tworzenie odpowiednich zachęt inwestycyjnych, a także będą dążyć do określenia możliwości bliższego partnerstwo i współpraca w dziedzinie przemysłu obronnego, w tym w celu uzyskania wzajemnych korzyści handlowych i koordynacji. Niemcy będą współpracować z Ukrainą w celu wzmocnienia wysiłków mających na celu zmniejszenie istniejących barier we współpracy, zachęcając jej przemysł obronny do inwestycji, biorąc pod uwagę ogólną sytuację bezpieczeństwa i uzasadnione interesy swojego przemysłu, w tym poprzez ocenę możliwości wsparcia lokalizacji produkcji na Ukrainie , a także badanie możliwości wspólnej produkcji.
2. Niemcy wspólnie z Ukrainą rozważą działania mające na celu wyeliminowanie istniejących wąskich gardeł w łańcuchach dostaw, utrudniających rozwój potencjału i możliwości zarówno Niemiec, jak i Ukrainy w zakresie produkcji priorytetowych rodzajów broni i amunicji.
3. Niemcy będą zachęcać swój przemysł obronny do współpracy z Ukrainą, pomagać jej w identyfikacji potencjalnych obszarów współpracy, a także kontynuować badanie możliwości lokalizacji napraw i konserwacji na Ukrainie, biorąc pod uwagę ogólny stan bezpieczeństwa i uzasadnione interesy jej przemysł. Niemcy będą współpracować z Ukrainą w celu wzmocnienia ochrony przekazywanych technologii i praw własności intelektualnej. Jednocześnie Ukraina będzie chronić te technologie i własność intelektualną.
4. Niemcy i Ukraina rozważą sposoby, które pozwolą przemysłowi obronnemu Ukrainy skutecznie przyczynić się do przywrócenia jej integralności terytorialnej, pełnić rolę głównego motoru ożywienia gospodarczego i przyczynić się do skutecznego odstraszania przyszłej agresji, a także zharmonizować standardy i poprawić interoperacyjność z partnerami euroatlantyckimi.
Reforma sektora bezpieczeństwa i obronności
1. Niemcy dostrzegają znaczący postęp osiągnięty przez Ukrainę we wdrażaniu reform w sektorze bezpieczeństwa i obrony. Ukraina potwierdza, że będzie kontynuować wdrażanie kompleksowych reform demokratycznych w sektorze bezpieczeństwa i obrony, w szczególności:
promować reformy i modernizację obronności, w tym poprzez wzmocnienie demokratycznej kontroli cywilnej nad sektorem bezpieczeństwa, oraz
zwiększyć efektywność i przejrzystość instytucji obronnych i przemysłu Ukrainy.
2. Niemcy będą w dalszym ciągu udzielać pomocy i konsultacji w sprawie reformy i dalszego rozwoju przyszłych Sił Obronnych Ukrainy zarówno na poziomie dwustronnym, jak i z partnerami.Przeciwdziałanie zagrożeniom chemicznym, biologicznym, radiologicznym i nuklearnym (CBRN), a także zagrożeniom cybernetycznym i hybrydowym
1. Uczestnicy zamierzają dalej rozszerzać istniejącą współpracę dwustronną w celu wzmocnienia odporności Ukrainy na zagrożenia związane z bronią nuklearną, biologiczną i chemiczną. W szczególności Niemcy zamierzają w dalszym ciągu wspierać Ukrainę w poprawie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony jej elektrowni jądrowych, rozwijaniu jej zdolności w zakresie obrony cywilnej przed zagrożeniami związanymi z CBRJ oraz wzmacnianiu jej odporności na zagrożenia bezpieczeństwa biologicznego.
Niemcy i Ukraina zamierzają identyfikować, wykrywać i przeciwdziałać zagrożeniom hybrydowym, a także odstraszać i powstrzymywać rosyjską agresję konwencjonalną, szpiegostwo i wojnę hybrydową. Uczestnicy będą wspólnie pracować nad ochroną infrastruktury IT przed cyberatakami, wspierając modernizację i reformowanie architektury bezpieczeństwa i wywiadu Ukrainy, w tym w kwestiach bezpieczeństwa cybernetycznego i informacji, a także zapewniając Ukrainie międzynarodową pomoc techniczną. Uczestnicy mają na celu wzmocnienie swojej odporności i współpracy między organami ścigania w zakresie cyberataków, cyberprzestępczości i dezinformacji, a także zapewnienie bezpiecznych internetowych usług rządowych. Uczestnicy będą kontynuować współpracę w zakresie zapewnienia szkolenia ukraińskich ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa w oparciu o standardy UE w zakresie bezpieczeństwa IT.
2. Uczestnicy zamierzają wzmacniać współpracę w celu przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa informacji, w tym propagandzie i innym formom zagranicznej złośliwej ingerencji, w tym dezinformacji.
Współpraca w dziedzinie wywiadu i bezpieczeństwa
Uczestnicy będą zacieśniać współpracę w zakresie wywiadu i bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi wymogami i możliwościami prawnymi. Zostanie to osiągnięte m.in. poprzez wymianę informacji wywiadowczych i współpracę, w tym w obszarze kontrwywiadu.
III. Stabilność gospodarcza, zrównoważony rozwój i ożywienie gospodarcze, zrównoważony rozwój
Ekonomiczna kooperacja
1. W celu wzmocnienia i rozszerzenia istniejącej współpracy gospodarczej Uczestnicy dążą do osiągnięcia dobrobytu społeczno-gospodarczego, wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz zapewnienia wiarygodnych podstaw prawnych i instytucjonalnych dla znaczących prywatnych inwestycje sektorowe, dobrobyt gospodarczy i integracja gospodarcza Ukrainy, a także sprzyjające otoczenie biznesowe dla inwestycji krajowych i międzynarodowych na Ukrainie.
2. Biorąc pod uwagę europejską perspektywę Ukrainy, Niemcy udzielą Ukrainie pomocy w harmonizacji jej ustawodawstwa ze standardami UE. Ponadto przewiduje się intensyfikację współpracy w takich obszarach jak budownictwo, cyberbezpieczeństwo, transformacja cyfrowa/Przemysł 4.0, przemysł chemiczny, elektronika/elektrotechnika, energetyka, rolnictwo, inżynieria mechaniczna, przemysł zbrojeniowy oraz „zielona” energia/energia wodorowa .
3. Oprócz bliskiego i regularnego dialogu politycznego niniejsza Umowa promuje między innymi międzyludzką wymianę najlepszych praktyk i wiedzy, aby zachęcać do wzajemnego uczenia się i wspólnego opracowywania skutecznych polityk; dwustronny handel i inwestycje; a także wspólne badania, rozwój i prezentacje.
Odporność energii i innej infrastruktury krytycznej
1. Bezpieczeństwo dostaw energii pozostaje kluczowe dla stabilności Ukrainy. Opierając się na wsparciu G7+ dla infrastruktury energetycznej Ukrainy, Niemcy będą w dalszym ciągu zapewniać długoterminowe wsparcie całemu sektorowi energetycznemu Ukrainy, zwracając szczególną uwagę na przejście na „zieloną” energię.
2. Uczestnicy będą działać na rzecz przyspieszenia zarówno krótkoterminowych zobowiązań, jak i osiągnięcia długoterminowych celów zeroemisyjnych w całej gospodarce, identyfikacji obszarów wzmocnionej współpracy dwustronnej oraz promowania rozwoju efektywności energetycznej, energii odnawialnej i innowacyjności oraz technologie i usługi w zakresie zrównoważonej energii i klimatu, aby wspierać wzrost gospodarczy i tworzyć dobrze płatne miejsca pracy w obu krajach. Niemcy będą wspierać Ukrainę w zwiększaniu stabilności jej krytycznie ważnej infrastruktury, w szczególności dostaw energii, wody i ciepła.
3. Niemcy będą promować rozwój zdolności Ukrainy w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz dostęp ukraińskich specjalistów do odpowiednich programów międzynarodowych. Niemcy zaangażują ukraińskich specjalistów z doświadczeniem w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej do realizacji odpowiednich projektów na swoim terytorium i w krajach partnerskich. Uczestnicy uruchomią wspólne programy edukacyjno-szkoleniowe dla specjalistów z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
4. Niemcy będą współpracować z Ukrainą w celu określenia źródeł finansowania programów dotacyjnych mających na celu rozwój ochrony i stabilności infrastruktury krytycznej w różnych sektorach.
5. Uczestnicy przyczynią się do rozwoju zdolności Ukrainy do ochrony, odstraszania i reagowania na zagrożenia infrastruktury krytycznej poprzez promowanie dostępności nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej dla podmiotów jej cyberbezpieczeństwa, w tym poprzez zapewnienie międzynarodowej pomocy technicznej Ukraina.
Bezpieczeństwo informacyjne
1. Uczestnicy będą kontynuować wzajemną współpracę w zakresie przeciwdziałania manipulacji i propagandzie informacyjnej rosyjskiej oraz wszelkiej innej manipulacji.
2. Będą wspólnie przyczyniać się do rozwoju zdolności Ukrainy do przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa informacyjnego, podejmować wspólne działania w celu przeciwdziałania dezinformacji ze strony obcych państw i organizacji, dążyć do opracowania wspólnych programów edukacyjno-szkoleniowych dla specjalistów w dziedzinie komunikacji strategicznej i dyplomacji publicznej , regularną wymianę doświadczeń i prowadzenie profesjonalnych wydarzeń z udziałem ekspertów z zakresu komunikacji strategicznej i dyplomacji publicznej.
Współpraca w walce z niebezpieczną przestępczością zorganizowaną
1. Uczestnicy uznają, że niebezpieczna przestępczość zorganizowana (OCC), w szczególności nielegalne finansowanie działań mających na celu podważenie suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, jej stabilności wewnętrznej, a także inne rodzaje przestępczości zorganizowanej, stanowią zagrożenie dla społeczeństwa ukraińskiego.
2. Uczestnicy zamierzają podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie działalności NOZ, w szczególności osobom i grupom, które próbują infiltrować społeczeństwo ukraińskie, wywierają przestępcze wpływy w niektórych regionach, w tym czasowo okupowanych, i są aktywnie wykorzystywane jako narzędzie „ wojny hybrydowej”, aby sprzeciwić się procesowi ożywienia gospodarczego i pojednania na Ukrainie.
3. W celu przeciwdziałania wszelkim działaniom NOS Uczestnicy podejmą działania mające na celu:
prowadzenie wspólnych działań mających na celu identyfikację i zatrzymanie działalności NOS;
analiza sytuacji kryminogennej w krajach i identyfikacja głównych zagrożeń ze strony NHS;
identyfikacja majątku, który może zostać zajęty w postępowaniu karnym lub uznany za majątek niepotwierdzony;
tworzenie wspólnych grup roboczych i wspólnych grup dochodzeniowo-śledczych prokuratorów i innych stron;
ułatwianie szkoleń i dzielenie się najlepszymi praktykami.4. Powyższe działania nie mają charakteru wyczerpującego i Uczestnicy mogą zastosować inne formy współpracy dla osiągnięcia swoich celów w walce z chorobami niezakaźnymi.
Odbudowa, odbudowa i zrównoważony rozwój
1. Niemcy wraz ze swoimi partnerami międzynarodowymi i europejskimi oraz w ścisłej koordynacji z właściwymi organizacjami międzynarodowymi i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będą w dalszym ciągu wspierać Ukrainę na jej drodze od szybkiego do długoterminowego ożywienia gospodarczego, dostosowując te wysiłki do europejskiej perspektywy Ukrainy i jej statusu jako kraj kandydujący do przystąpienia do UE. W związku z tym Niemcy i Ukraina będą w dalszym ciągu wzmacniać Międzyagencyjną Platformę Koordynacji Darczyńców zainicjowaną przez Grupę Siedmiu, a także inne mechanizmy koordynacji wspólnych międzynarodowych wysiłków na rzecz odbudowy, a także będą zachęcać do realizacji programu reform Ukrainy, a także wzrostu napędzanego przez sektor prywatny .
2. Niemcy wnoszą znaczący wkład w humanitarne i wojskowe rozminowywanie Ukrainy. Uczestnicy uznają potrzebę zjednoczenia wysiłków mających na celu ochronę ludności i terytoriów Ukrainy przed negatywnymi skutkami spowodowanymi przez miny i wybuchowe pozostałości wojenne w wyniku rosyjskiej agresji zbrojnej oraz łagodzenie niszczycielskich skutków po jej zakończeniu. Biorąc pod uwagę niezwykłą skalę wyzwania, jakie stanowi masowe skażenie ukraińskiej ziemi przez Rosję minami, amunicją i innymi urządzeniami wybuchowymi, Niemcy zamierzają w dalszym ciągu wraz z partnerami nadal zapewniać znaczne środki na humanitarne wysiłki w zakresie rozminowywania. Niemcy we współpracy z innymi partnerami będą wspierać Ukrainę w opracowywaniu i przestrzeganiu międzynarodowych standardów rozminowywania w jej operacjach.
3. Niemcy będą w dalszym ciągu wspierać odbudowę i odbudowę, aby wspierać wykorzystanie materiałów odnawialnych i odnawialnych źródeł energii, stosowanie bezpiecznych i zrównoważonych technologii neutralnych dla klimatu oraz ochronę zasobów naturalnych Ukrainy i wrażliwego środowiska. Dlatego też Uczestnicy wykorzystają także innowacyjne podejścia do odzyskiwania energii i wspierania transformacji cyfrowej, a także efektywności energetycznej i przejścia na „zieloną” energię. Zgadzają się, że proces naprawy powinien być przejrzysty i odpowiedzialny przed narodem Ukrainy i społecznością międzynarodową.
4. Uczestnicy podkreślają znaczenie zaangażowania sektora prywatnego, a także społeczeństwa obywatelskiego i społeczności jako czynników napędzających ambitny, włączający i zdecentralizowany proces odbudowy. Celem uczestników jest promowanie wymiany biznesowej i społeczeństwa obywatelskiego między obydwoma krajami. Niemcy starają się wspierać Ukrainę, oferując fachowe doradztwo w kwestiach prawidłowego ładu korporacyjnego, proaktywnego zarządzania spółkami państwowymi, prywatyzacji spółek państwowych oraz profesjonalnego zarządzania funduszami na odbudowę. Obejmuje to budowanie potencjału, ze szczególnym naciskiem na rozwój i finansowanie MŚP, w oparciu o udane istniejące inicjatywy, takie jak Fundusz Rozwoju Przedsiębiorczości. Wysiłki skupią się również na edukacji, szkoleniu zawodowym, potrzebach psychospołecznych w zakresie leczenia traumy, wsparciu opieki zdrowotnej i pomocy dla bezbronnych grup społecznych, w tym weteranów.
Pomoc humanitarna, ochrona ludności i odporność
1. Uczestnicy potwierdzają, że w miarę jak Ukraina rozpocznie szybką odbudowę i odbudowę, zapewnią dalsze świadczenie dobrze skoordynowanej, ratującej życie pomocy humanitarnej tam, gdzie jest ona potrzebna. Uczestnicy będą współpracować, aby zapewnić bardziej priorytetową i ukierunkowaną reakcję humanitarną na rzecz osób najbardziej potrzebujących, w tym na obszarach trudno dostępnych.
2. Uczestnicy potwierdzają cel, jakim jest wzmocnienie stabilności państwa ukraińskiego i jego obrony cywilnej. Niemcy będą kontynuować działania stabilizacyjne, szczególnie na obszarach wyzwolonych i przyfrontowych. Niemieckie wsparcie obejmie reagowanie na pilne potrzeby, m.in. poprzez zapewnienie sprzętu ochronnego, pomoc w prowadzeniu dochodzeń i dokumentowaniu naruszeń praw człowieka i zbrodni wojennych w związku z agresywną wojną Rosji przeciwko Ukrainie oraz wsparcie ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego.
Odszkodowanie za straty, szkody i straty spowodowane agresją rosyjską
1. Uczestnicy potwierdzają, że Federacja Rosyjska powinna ponieść odpowiedzialność za szkody wyrządzone na terytorium Ukrainy. Rosyjskie aktywa suwerenne powinny pozostać zamrożone do czasu, gdy Federacja Rosyjska zapłaci za szkody, jakie wyrządziła Ukrainie. Niemcy, współpracując ze swoimi partnerami w Unii Europejskiej oraz w ramach Grupy Siedmiu, dążą do dalszego wykorzystywania wszelkich legalnych sposobów wykorzystania dochodów z rosyjskich aktywów na wsparcie Ukrainy, zgodnie z prawem europejskim i międzynarodowym.
2. Uczestnicy uznają potrzebę stworzenia międzynarodowego mechanizmu odszkodowawczego zapewniającego naprawienie szkody, straty lub szkody spowodowanej agresją rosyjską, zgodnie z przyjętym Statutem Rejestru Szkód Spowodowanych Agresją Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie uchwałą Komitetu Ministrów Rady Europy CM/Res(2023)3 . Uczestnicy będą w dalszym ciągu współpracować z innymi partnerami, w tym z G7, w celu zbadania wszystkich możliwych możliwości pomocy Ukrainie w uzyskaniu odszkodowania od Rosji, zgodnie z ich odpowiednimi systemami prawnymi i prawem międzynarodowym.
IV. Wsparcie techniczne i finansowe, reformy
Wsparcie techniczne i finansowe
1. Niemcy będą zdecydowanie wspierać istniejące struktury i instytucje międzynarodowe i europejskie w ich wysiłkach na rzecz dalszego zapewniania Ukrainie regularnej i przewidywalnej pomocy finansowej.
2. Uczestnicy zamierzają wzmocnić współpracę w sferze celnej, a także w sferze nadzoru nad rynkiem finansowym, w tym bankami sektora publicznego.
Proces reform na Ukrainie
1. Uczestnicy potwierdzają, że kompleksowe reformy są konieczne ze względu na euroatlantyckie aspiracje Ukrainy, a także dla jej przyszłego bezpieczeństwa, dobrobytu, demokracji i stabilności jej instytucji.
2. Ukraina będzie kontynuować swój ambitny proces reform, zwracając szczególną uwagę na obszary reform wskazane w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej (UE) i zarysowane w zaleceniach Komisji Europejskiej z dnia 8 listopada 2023 r., przede wszystkim sprawiedliwość, praworządność , decentralizacja, walka z korupcją i praniem pieniędzy, sektor bezpieczeństwa i administracja publiczna, które podkreślają zaangażowanie Ukrainy na rzecz demokracji i praworządności, poszanowanie praw człowieka i wolność środków masowego przekazu.
3. Wszelkie reformy będą przeprowadzane zgodnie z priorytetowymi kierunkami reform określonymi w związku z przystąpieniem do UE oraz kryteriami Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), a także w ścisłej koordynacji z głównymi darczyńcami, w szczególności międzynarodowymi darczyńcami instytucje, UE i Grupa Siedmiu. Niemcy będą nadal wspierać Ukrainę na tej drodze.
V. Współpraca polityczna
Sprawiedliwy pokój
1. Uczestnicy uznają, że Ukraina i cała Europa nie będą bezpieczne, dopóki nie zostanie osiągnięty sprawiedliwy pokój, który będzie szanował prawa Ukrainy zgodnie z prawem międzynarodowym i Kartą Narodów Zjednoczonych. Dlatego Ukraina i Niemcy będą współpracować, aby osiągnąć sprawiedliwy i trwały pokój, który będzie miał szerokie poparcie na całym świecie.
2. Niemcy z zadowoleniem przyjmują wysiłki Ukrainy zmierzające do ustanowienia sprawiedliwego i trwałego pokoju w oparciu o zasady Ukraińskiej Formuły Pokojowej. Niemcy są gotowe odegrać wiodącą rolę w podejmowaniu działań zmierzających do wdrożenia inicjatyw odzwierciedlających zasady Karty Narodów Zjednoczonych.
Odpowiedzialność
1. Uczestnicy podkreślają swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz postawienia przed sądem winnych zbrodni wojennych i innych okrucieństw popełnionych w związku z agresywną wojną Rosji przeciwko Ukrainie. Zgadzają się z koniecznością zapewnienia odpowiedzialności za takie zbrodnie na mocy prawa międzynarodowego, popełnione przez przywódców Rosji i innych obywateli Rosji, w szczególności przez żołnierzy rosyjskich sił zbrojnych, na terytorium Ukrainy, w drodze odpowiednich, sprawiedliwych i niezależnych dochodzeń i ścigania na szczeblu poziomie krajowym lub międzynarodowym, a także zapewnienie masowego stosowania norm międzynarodowego prawa humanitarnego w celu zapobiegania przyszłym zbrodniom. Uczestnicy będą w dalszym ciągu wspierać prace Biura Prokuratora Generalnego Ukrainy i Międzynarodowego Trybunału Karnego w celu zapewnienia pełnego i uczciwego dochodzenia w sprawie zarzutów popełnienia zbrodni wojennych i innych zbrodni międzynarodowych za pośrednictwem niezależnych, skutecznych i niezawodnych mechanizmów prawnych.
2. Uczestnicy podzielają przekonania dotyczące konieczności zapewnienia odpowiedzialności za zbrodnię agresji przeciwko Ukrainie oraz powołania trybunału zapewniającego skuteczną rozliczalność. Dlatego Niemcy będą w dalszym ciągu uczestniczyć w pracach Koalicji na rzecz znalezienia możliwości utworzenia trybunału ds. zbrodni agresji przeciwko Ukrainie.
3. Przypomina się uczestnikom, że Ukraina ratyfikuje Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego, łącznie z poprawkami dotyczącymi zbrodni agresji, przyjętymi na Konferencji Przeglądowej Statutu Rzymskiego, która odbyła się w Kampali w Ugandzie, w dniu 11 czerwca 2010 r., uchwałą RC/ Rez. 6., zgodnie z Umową o stowarzyszeniu między Ukrainą a UE, i na drodze do członkostwa w UE.
VI. Przyszła agresja
1. W przypadku przyszłego zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę na wniosek któregokolwiek z Uczestników, Uczestnicy w ciągu 24 godzin przeprowadzą konsultacje w celu ustalenia odpowiednich dalszych kroków.
2. Niemcy potwierdzają, że w takich okolicznościach, działając zgodnie ze swoimi wymogami prawnymi i konstytucyjnymi oraz zgodnie z prawem międzynarodowym i europejskim, zapewnią Ukrainie szybką i stałą pomoc w dziedzinie bezpieczeństwa, nowoczesny sprzęt wojskowy we wszystkich niezbędnych obszarach, a także pomocy gospodarczej, będzie zabiegał w UE o porozumienie w sprawie nałożenia na Rosję kosztów gospodarczych i innych, a także będzie konsultował się z Ukrainą w sprawie jej potrzeb w trakcie korzystania przez nią z prawa do samoobrony zapisanego w art. 51 ONZ Czarter.
3. W celu zapewnienia najszerszej i najskuteczniejszej zbiorowej reakcji na wszelki przyszły atak zbrojny Niemcy i Ukraina mogą zmienić niniejsze postanowienia w celu dostosowania ich do wszelkich mechanizmów, na które Ukraina może ostatecznie zgodzić się z innymi partnerami międzynarodowymi, w tym uczestnikami. Wspólna Deklaracja z dnia 12 lipca , 2023.
VII. Stosunki dwustronne i integracja europejska
Stosunki dwustronne
1. Uczestnicy będą w dalszym ciągu rozwijać bliskie i przyjazne stosunki we wszystkich sferach, oparte na wspólnych wartościach i niezachwianej solidarności w obliczu agresywnej wojny Rosji przeciwko Ukrainie oraz wspólnych zagrożeń i wyzwań.
2. Celem uczestników jest w przyszłości jeszcze bliższa współpraca w sferze politycznej, gospodarczej i kulturalnej. Przyszłość Ukrainy i jej obywateli jest związana z UE, a Niemcy i Ukraina będą współpracować na rzecz silnej i zjednoczonej Europy.
3. Uczestnicy pogłębią stosunki dwustronne poprzez dalsze wzmacnianie formatów regularnych konsultacji.
Wsparcie europejskie, sankcje i integracja europejska
1. Oprócz niniejszej Umowy Niemcy wniosą również wkład w obecne i przyszłe wsparcie UE dla Ukrainy.
2. Uczestnicy będą w dalszym ciągu pracować nad tym, aby cena za agresję Rosji w dalszym ciągu rosła, w tym poprzez sankcje i kontrole eksportu. Uczestnicy uznają znaczenie sankcji dla ograniczenia dostępu Federacji Rosyjskiej do finansów, towarów, technologii i usług, z których korzysta ona w swojej agresywnej wojnie, dla zmniejszenia strumieni dochodów Rosji i dla odstraszenia przyszłych ataków. Niemcy będą działać w ramach UE i Grupy Siedmiu na rzecz utrzymania presji sankcyjnej na Rosję i zwalczania uchylania się od sankcji tak długo, jak będzie trwała agresywna wojna Rosji przeciwko Ukrainie i do czasu przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy. Niemcy będą szukać zdecydowanych działań w UE w celu zwalczania wszelkich form uchylania się od sankcji, a także wzmocnienia własnej odporności wewnętrznej przeciwko nielegalnym finansom powiązanym z Rosją i elitom powiązanym z Kremlem. Niemcy i Ukraina będą sobie wzajemnie przekazywać aktualne informacje na temat podstaw nałożenia sankcji oraz inne istotne informacje zgodnie ze swoimi zobowiązaniami.
3. Niemcy będą w dalszym ciągu wspierać Ukrainę na drodze do członkostwa w UE i udzielać praktycznych wskazówek.
4. Niemcy zamierzają wspierać wysiłki Ukrainy zmierzające do harmonizacji z jednolitym rynkiem UE, a ogólnym celem jest przystąpienie Ukrainy do UE. Biorąc pod uwagę wspólne wartości, które obejmują niezachwiane zaangażowanie na rzecz wolności, demokracji i praworządności, Niemcy i Ukraina będą regularnie dokonywać przeglądu i aktualizacji wdrażania niniejszego Układu zgodnie z międzynarodowymi i dwustronnymi zobowiązaniami Ukrainy.
5. Niemcy nadal będą zdecydowane wspierać długoterminowe wysiłki Ukrainy na rzecz zabezpieczenia jej wolnej i demokratycznej przyszłości – tak długo, jak będzie to konieczne.
VIII. postanowienia końcowe
Mechanizmy wykonawcze i techniczne
Uczestnicy, jeśli zajdzie taka potrzeba, ustalą organy upoważnione do opracowywania i wdrażania umów dwustronnych zgodnie z obszarami współpracy określonymi w niniejszej Umowie.
Termin obowiązywania Umowy
1. Niniejsza Umowa obowiązuje przez okres dziesięciu lat od dnia jej podpisania.
Uczestnicy mogą wspólnie podjąć decyzję o przedłużeniu okresu obowiązywania niniejszej Umowy, powiadamiając o tym nie później niż 6 miesięcy przed końcem 10-letniego okresu obowiązywania.
2. Jednocześnie, zgodnie ze Wspólną Deklaracją przywódców Grupy Siedmiu z dnia 12 lipca 2023 r., Uczestnicy podzielają opinię, że niniejsze Porozumienie nie utrudnia Ukrainie drogi do przyszłego członkostwa we Wspólnocie Euroatlantyckiej.
3. Niniejsza Umowa może być zmieniana i uzupełniana za obopólną zgodą Uczestników wyrażoną w formie pisemnej.
4. Postanowienia niniejszej Umowy wchodzą w życie z chwilą jej podpisania.
5. Niniejsza Umowa może zostać rozwiązana przez każdego Uczestnika w każdym czasie. Uczestnik ma obowiązek powiadomić drugiego Uczestnika w drodze pisemnego powiadomienia z co najmniej sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
Podpisano 16 lutego 2024 r. w Berlinie w dwóch egzemplarzach, każdy w języku ukraińskim, niemieckim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne.
Za Ukrainę: Prezydent Wołodymyr Zełenski
W imieniu Republiki Federalnej Niemiec: Kanclerz Federalny Olaf Scholz
Marek Sztejer, tekst umowy niemiecko-ukraińskiej został pobrany z oficjalnej Strony Prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełeńskiego