• Główna
  • Wojna
  • Ukraina/Świat
  • Polska
  • Ekskluzywny
  • Podcasty
  • Webinary
czwartek, 29 maja, 2025
EUROVECTOR
  • Główna
  • Wojna
  • Ukraina/Świat
  • Polska
  • Ekskluzywny
  • Podcasty
  • Webinary
No Result
View All Result
  • Główna
  • Wojna
  • Ukraina/Świat
  • Polska
  • Ekskluzywny
  • Podcasty
  • Webinary
No Result
View All Result
EUROVECTOR
No Result
View All Result

Co jest nie tak z zablokowaniem granicy polsko-ukraińskiej?

12 listopada, 2023
in Polska
319
SHARES
2.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

W poniedziałek, 6 listopada, kilkadziesiąt polskich przewoźników rozpoczęło blokadę trzech przejść granicznych z Ukrainą: Korczowa-Krakowiec, Hrebenne-Rawa Ruska i Dorohusk-Jagodyn. Kluczowym żądaniem polskich przewoźników jest przywrócenie systemu wydawania zezwoleń dla ukraińskich przewoźników na pracę w UE, oraz zmniejszenie liczby uzyskiwanych zezwoleń do 200 tysięcy rocznie.

Więcej artykułów

Polska dyplomacja w natarciu. Rosja traci kolejną placówkę dyplomatyczną w kraju nad Wisłą

Pierwszy polski Gymnich. W tle Ukraina i współpraca z Wielką Brytanią

W Polsce rośnie poparcie dla wspierania militarnego Ukrainy

Poza tym, przewoźnicy domagają się, aby puste polskie ciężarówki poruszające się z Ukrainy do Polski mogły przekraczać granicę bez kolejek, a nie czekały 10-12 dni.

Kolejnym żądaniem przewoźników jest zaostrzenie zasad przewozu zgodnie z CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów).

Po tym, jak Rosja zaatakowała Ukrainę w lutym 2022 roku, Unia Europejska podjęła decyzję o wsparciu ukraińskiej gospodarki i na rok zniosła konieczność uzyskiwania przez Ukraińców wspomnianych zezwoleń. W lecie tego roku Unia Europejska przedłużyła obowiązywanie tej normy do czerwca 2024 roku.

Taki stan rzeczy zupełnie nie przypadł do gustu polskim przewoźnikom, którzy zajmują dużą część rynku transportowego w UE i odczuli konkurencję ze strony Ukraińców.

Protesty wywołały prawdziwy kryzys na granicy między państwami. Średni czas opóźnienia ładunków dla 40% respondentów wynosi 5-10 dni, dla 53% – 10-15 dni, reszta zgłosiła albo szybkie przekroczenie granicy (do 5 dni), albo opóźnienie powyżej 15 dni. Ukraina stoi przed problemem eksportu produkcji, co już uderza w wypełnianie budżetu kraju będącego w stanie wojny.

Ciekawe jest, że protestuje jedynie jedna z czterech polskich organizacji przewoźników. Media donosiły, że wcześniej ta organizacja działała na rynkach Rosji i Białorusi. Inne stowarzyszenia nie udzieliły im wsparcia, a polski rząd dwukrotnie apelował o zakończenie protestu.

Główną „rolę” w proteście odgrywa firma „Rafał Mekler Transport”, której właścicielem jest Rafał Mekler – polityk, biznesmen, aktywista społeczny, przedstawiciel i lider polskiej partii politycznej „Konfederacja Wolność i Niepodległość” w Lublinie.

Mimo obietnic protestujących o przepuszczaniu humanitarnych przesyłek do Ukrainy, blokada negatywnie wpływa na działalność różnych rodzajów ukraińskich przedsiębiorstw.

W czwartek, 9 listopada, Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk omówił z ukraińskim kolegą, Ministrem Odbudowy Oleksandrem Kubrakovem, trudną sytuację na granicy.

W oświadczeniu po rozmowie zaznaczono, że Ukraina szanuje prawo do protestu i jest gotowa na konstruktywny dialog w celu rozwiązania sytuacji.

„Jednocześnie warto zaznaczyć: blokowanie granicy przez polskich protestujących zakłóca drogi logistyczne, co już dotyka zarówno gospodarki Ukrainy, jak i Unii Europejskiej – podano w komunikacie.

Między innymi, według danych ze strony ukraińskiej, z obu stron granicy Ukrainy i Polski zablokowanych jest ponad 20 tysięcy pojazdów, co powoduje szkody nie tylko dla ich gospodarek, ale także dla innych krajów, które nie mogą przewozić towarów i łamią swoje zobowiązania umowne.

„Ważne – żadne zmiany ani unieważnienie Umowy o liberalizacji nie są przedmiotem dyskusji” – podkreślili przedstawiciele oficjalnego Kijowa, wyrażając gotowość do pomocy stronie polskiej w rozwiązaniu sytuacji z blokadą granicy, udzielić wszelkich odpowiednich wyjaśnień i przeprowadzić spotkania w razie potrzeby. Oczywiste jest, że ostateczne rozwiązanie zostanie znalezione, ponieważ sytuacja negatywnie wpływa na przyjazne stosunki między Warszawą a Kijowem. I choć kwestie ekonomiczne są istotne, to największym zagrożeniem dla dobrobytu i rozwoju Europy jest wojna, która nieustannie trwa już prawie 2 lata.

Filip Wujek

Poprzedni post

Napięcie w stosunkach białorusko-litewskich na tle konfrontacji Rosji i NATO

Następny post

Rosja na polsko-ukraińskiej granicy

Powiązane z postem

Polska dyplomacja w natarciu. Rosja traci kolejną placówkę dyplomatyczną w kraju nad Wisłą

Polska dyplomacja w natarciu. Rosja traci kolejną placówkę dyplomatyczną w kraju nad Wisłą

13 maja, 2025

Przedstawiciel ambasady Rosji został wezwany do polskiego resortu spraw zagranicznych w celu oznajmienia decyzji o cofnięciu zgody na działanie konsulatu...

Pierwszy polski Gymnich. W tle Ukraina i współpraca z Wielką Brytanią

Pierwszy polski Gymnich. W tle Ukraina i współpraca z Wielką Brytanią

8 maja, 2025

7 maja Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie odwiedzili ministrowie spraw zagranicznych Unii Europejskiej. To właśnie tutaj Polska, sprawująca obecnie prezydencję...

W Polsce rośnie poparcie dla wspierania militarnego Ukrainy

W Polsce rośnie poparcie dla wspierania militarnego Ukrainy

6 lutego, 2025

Z sondażu przeprowadzonego przez Central European Digital Media Observatory w przededniu trzeciej rocznicy początku pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę wynika,...

Priorytety polskiej prezydencji w UE na tle zewnętrznych zagrożeń egzystencjonalnych

Priorytety polskiej prezydencji w UE na tle zewnętrznych zagrożeń egzystencjonalnych

8 grudnia, 2024

Polska prezydencja w Radzie UE będzie stała pod znakiem działań dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa — zapowiedział premier Donald Tusk 5...

Następny post
Rosja na polsko-ukraińskiej granicy

Rosja na polsko-ukraińskiej granicy

Dlaczego blokada ukraińskiej granicy uderza w interesy państwowe Polski?

Dlaczego blokada ukraińskiej granicy uderza w interesy państwowe Polski?

Łotwa ograniczyła dostęp do 9 kolejnych rosyjskich witryn propagandowych. Jak w innych krajach UE wygląda sytuacja w tej dziedzinie?
Wojna

Łotwa ograniczyła dostęp do 9 kolejnych rosyjskich witryn propagandowych. Jak w innych krajach UE wygląda sytuacja w tej dziedzinie?

27 maja, 2025
NIEbezpieczna Europa. Rosyjski wywiad od lat mógł korzystać z około 10 000 kamer na terenie Unii Europejskiej
Opinia

NIEbezpieczna Europa. Rosyjski wywiad od lat mógł korzystać z około 10 000 kamer na terenie Unii Europejskiej

23 maja, 2025
Polska na rozdrożu: co pokazała pierwsza tura wyborów prezydenckich
Ekskluzywny

Polska na rozdrożu: co pokazała pierwsza tura wyborów prezydenckich

20 maja, 2025
Doktryna Reagana 2025. Europa i USA zwiększają presję na reżim Putina
Ekskluzywny

Doktryna Reagana 2025. Europa i USA zwiększają presję na reżim Putina

16 maja, 2025

EUROVECTOR

2022 Wszelkie prawa zastrzeżone

Kategorie

  • Ekskluzywny
  • Opinia
  • Polska
  • Ukraina/Świat
  • Uncategorized
  • Wojna
Polityka prywatności
Warunki korzystania ze strony internetowej

O nas

„EuroVector” jest kontynuacją ideowego projektu zespołu ekspertów „Linia Ukraińska” (UkrLine) w Europie, mającego na celu poruszanie najbardziej niepokojących obecnie społeczeństw europejskich tematów w kontekście przeciwdziałania agresywnej polityce informacyjnej Rosji, promowanie efektywnej współpracy transgranicznej Ukrainy z cywilizowanymi krajami Zachodu.
No Result
View All Result
  • Główna
  • Wojna
  • Ukraina/Świat
  • Polska
  • Ekskluzywny
  • Podcasty
  • Webinary
  • pl PL
    • en EN
    • de DE
    • hu HU
    • lt LT
    • pl PL
    • uk UK

© 2022 eurovector.com.pl